söndag 13 december 2009

Underbar väder idag! :)


Måste bara säga att det var UNDERBART väder dag, typ -7, ej blåsigt och strålande sol! :)

Skrittade Lissan till överboda banan, har ju inte gjort så mycket med henne på ett tag nu så jag hade inga förhoppningar alls på henne. Men hon var OTROLIGT LUGN! Vilade på varenda steg hon tog,verkligen imponerande gumman! :) Bygde om lite bommar och saker som jag och Linna skulle jobba med senare på dagen så att vi skulle slippa bygga om utan att övningarna var klara när vi skulle rida! :) Så då hoppade jag av och lyckades få ett foto på henne samtidigt som jag bygde om :)
Red sedan Dudde senare på dagen tilsamans med Linna som tog Mazing. Vi jobbade med 3 övningar. Har gjort en bild i paint för att ni ska få se vilken övning det var. Eftersom att Linna håller sin balans lite i tyglarna när hon rider, så ville jag visa för henne hur mycket skänklar hon egentligen behöver på mazing. Vi jobbade jätte mycket och Linna fick förstå hur viktig skänkel egentligen är! :) Jag skriver vad det står på bilden... sen skirver jag också vad jag skulle tänka på..På bilden står de:
1. Flytta undan bakdelen runt koner på en 10-15m volt. Koner gör det lättare.
2. Rid ihop hästen över cavalettibommar. Avståndet är väldigt kort.
3. Öka steglängden, första och sista bommen är upphöjda vilket gör det svårare att inte riva.
(1. Måste man ju använda mycket skänkel,blick osv.
2. Både hand och skänkel behövs, och blicken, att titta framåt!
3. Skänkel och hand behövs för att inte hästen bara springer iväg. Den ska öka steglängden inte springa fortare. Upphöjda bommar gör det lite svårare för hästen eftersom att det då är väldig lätt att riva och då få den verkligen lära sig att lyfta på benen.)
Nu får det bli sängdags, kramkramJW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar