måndag 2 juli 2012

Allt häst intresserat folk, ett inlägg for you

Idag har jag städat en finka från svart till vit, njutit av det underbara vädret, städat i stallet, smörjt alla mina saker, haft dubbla ponny ridningar, och hovslagaren har varit och gjort Cupido s hovar snyggare och jag har även tagit pannkaka + cola till middag, mums!
Nu är Cupido utsläppt i hagen så han får börja stå ute, han är väldigt väldigt känslig mot mygg för hans myggbett blir reäla på huden hans, han får verkligen rikig runda stora myggbett. 
Måste bara VARNA för har en magkänsla av att det här inlägget kommer bli rätt så långt men vi får se. Som sagt ska jag göra en presentation av Cupido och Tornado och berätta lite hur jag tänker kring unghästar och inridning, så jag börjar med en snabb information om T och C!


-
Namn: Tornado
Mor: Ursinia
Far: Hiphop 1045
(Har även Feliciano + Irco Marco i hans släkt)
Kön: Valack
Ålder: 2år
Färg: Brun/Mörkbrun
Info; Tornado är alldeles i början av in ridningen, insittningens biten är klar. Han är än så länge mest bara sutten på, han är longerad från marken enstaka små hinder vilket han tycker är jätte kul. Han är nyfiken, tuff kille med ett riktigt bra psyke, mycket humör dock. Vill gärna göra allting på hans eget sätt så man måste vara bestämd med honom, sen är det säkert mycket för att han är unghäst också som han ska pröva allting osv.

Målet vi på gården och framför allt jag har med Tornado är att han ska bli en fin tävlingshäst på en bra nivå! Att jag själv ska bli mycket duktigare, lärare mig mer om både hästar i allmänhet, hur allting fungerar från födelse till att tävla "140 Nationellt". Ni förstår tanken hoppas jag.

Det jag gör med Tornado just nu är att han ska få bli helt van vid att ridas i natur och i ridhus, möta olika saker osv. Några gånger i veckan går han just nu, ca 2 gånger i veckan kanske. Så han longeras över bommar, jobbar PNH för att hela tiden ha kontrollen över honom och tänka "jag bestämmer", och åker omkring på honom i både skritt och trav. När jag sitter på rider jag ej själv utan på longerings lina och då brukar oftast mamma longera. :) Last tränas i transporten gör vi med Tornado ungefär 1 gång i månaden!
 Går även ofta promenader efter vägen, han är totalt orädd för lastbilar och bussar och andra trafikanter. Tror detta kan bli en riktigt tuffing på tävlingsbanan!
-


Namn: Cupido
Mor: Har inte passet framför mig, sökt på internet men hittar inget. Vet att han har toppen bra stam men vet bara av pappan och farfarn eftersom att i holland skriver man ej ut hästen namn.
Utan dom skriver bara ut fadern på annonsen.
Far: Indoctro 
Morfar:
Nimmerdor 
Kön: Valack
Ålder: 5år
Färg: Brun
Gjort: Tävlat 110 i Holland

Cupido känner jag inte så bra än eftersom att han är så pass ny så vet inte riktigt vad jag ska skriva, men än så länge kan jag konstatera att han är väldigt lik tornado. Nyfiken, inte en fjantig typ utan sten cool. Långa kotor vilket gör att han har bra gung i steget... För stunden tappar jag vad man brukar kalla det..
Trevlig i övrigt, gick in i transporten på en gång, gick lugnt ut, verkar vara trafiksäker av det jag provat. Inte rädd för traktorer, moppe eller någonting snt.
En sak som är otroligt roligt är att han är så pass lik Tornado :)
Verkar ha ett toppen steg, svävar fram, gunghäst galopp, plockar mycket mark och vinner mycket tid utan att det egentligen går så fort. 

Målet med Cupido är att jag ska få ta både honom och mig själv till en hög nivå det är såklart stjärnmålet, få testa nya saker, få tävla, träffa andra folk och hästar och att jag själv helt enkelt få utvecklas som en bra ryttare OCH... framför allt ha roligt och inte vara nervös.
Taggar ner på nerverna och fokusera ännu mer!

Vad jag ska göra nu med Cupido är att skapa muskler, och mer hull och absolut lära känna honom bättre och hitta knapparna i ridningen. Dressyr träna som attan, markarbete och inte hoppa förrän musklerna kommit, och där efter kan man börja kolla på någon klubbtävling för att börja pröva sig fram.



SKRIVER OM HUR JAG TÄNKER OM UNGHÄSTAR SENARE!! :)

6 kommentarer:

  1. Gud vad intressant, vad duktig du är jennifer! Fortsätt skriv om dom och hur det går mot toppen med dina fina hästar! :)

    SvaraRadera
  2. Väldigt roligt att läsa! Ser fram emot att följa eran resa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att du tyckte det var roligt att läsa :) Härligt jag ser fram emot att göra resan kramkramJW! :D

      Radera
  3. Låter som om du har riktigt bra hästar för att kunna göra resan du pratar om. Jag tror du har stora förutsättningar att lyckas. Du verkar tänka klokt och långsiktigt, med hänsyn till hästarna. Gillar dig och din blogg !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Guuuud vad roligt att du skriver och tycker sådär som du gör! Jo jag har lärt mig på resan genom alla hästar man haft och det roligaste med livet är att man aldrig är fulllärd! :) Jo både Tornado och Cupido är två riktigt bra hästar! kramkramJW

      Radera