måndag 25 mars 2013

Inlägget ni väntat på

Hejsan, jobb dagen är slut och jag bjuder på lite diskussioner, kring mina åsikter och tankar för er hästmänniskor främst då jag själv är hästmänniska. Mental träning osv är ju för alla sporter men whtatever. Ni förstår! Praktiken här nere går bra och det är bara nån vecka kvar tyvärr. När det börjar bli som bäst. KramkramJW :)

-
Om man ska tävla måste man vara förbredd på det man ska göra vilket innebär att man tränat på en nivå högre än den nivån man ska tävla på. Det har jag fått lära mig. Tävlar du LA ska du träna MSV. Självklart är detta ingenting regel, det är ingenting jag tar upp i det här inlägget om jag inte skriver det. Det är bara min kunskap jag delar med mig av till er andra. Alltid är det någon som snappar upp det och lär sig någonting nytt.
Att tävla ska vara roligt och kännas hyfsat lätt. Det är på träning man löser problem och blir bättre och bättre inte på tävling. " På träning bygger man upp, och på tävling förstör man" fick jag lära mig av Terje Jönsson. En väldigt speciell men duktig tränare. Jag passade med honom. Citatet kan tolkas på olika sätt, tolka det som ni vill men med det tror jag han menar att på träning rider man alltid ett snäpp lugnare och på tävling kör man bara på det man har. (Självklart måste man träna att hoppa banor med tävlingsgaloppen annars fungerar det självklart inte på tävling om du helt plötsligt ska galoppera en mer kraftfull större galopp.) Men ja hoppas ni förstår för jag är otroligt dåligt på att förklara när det är så självklart i mitt huvud.

Mental Träning är någonting som många stora ryttare gör t.ex Jens Fredricson, Rolf-Göran Bengtsson och Louise Haaga. Jag tror det är otroligt viktigt för alla, oavsett hur duktig du är och oavsett vilken sport du tränar/tävlar. Har själv varit på olika föreläsningar med Jens och Louise, även praktiserat hos Louise faktiskt. :)

 Sedan att man vet vilka som ska göra vad när man ska tävla, för att det ska bildas så lite stress och nerver som möjligt. Vissa har inga nerver men alla kan vi bli stressade och ha bråttom och det känner hästen av.
 Jag och min mamma har t.ex kommit överens om att jag vinkar när jag går ut från banan om jag vill att hon ska komma till mig. Om jag känner mig irriterad över ritten vill jag ha en stund för mig själv då vinkar jag inte och då kommer mamma inte heller.  Att själv vara i fokus och bara fokusera på sig själv och hästen. Att inte bry sig om vad som händer på någon annan tävling, inte prata telefon eller smsa när man går banan osv.


Att våga erkänna att man gör fel är också viktigt. Att bli placerad är lååååångt ifrån det viktiga. Men så oerhört många glömmer det, ofta när jag har ringt och frågar folk hur det gick början ofta många med att säga "Det gick bra, kom 3:a". 

Det är inget fel med det men man säger det som är viktigast först. Inte att "Idag var han avslappnad och jag var fokuserad och fick ut honom i alla svängar. Skänklarna var på plats och jag var så stadig i sitsen och allting ledde till en 3:e plats tom." Finns olika sätt att säga saker, men det viktigaste man vill ha fram kommer nästan alltid först när en människa pratar. Har ni tänk på det? 

När jag frågar folk om det håller på med Mental träning säger ofta folk nej eller "Nej det hjälper inte mig och min häst."

Mental träning är ofta svårt och jobbigt i början innan man förstått vitsen utav det hela och kommit igång och förstår hur man ska använda det. Man blir medveten om vad man gör för fel som ryttare och det kan vara svårt för vissa ryttare att ta in och ta åt sig på rätt sätt.

Mental träning går ut på att förbättra ditt tänkande och utvecklas med dig själv och ditt liv. Mental träning är inte bara inom ridning. Det är inom vilken sport som helst. Finns massor med olika övningar och träningsätt man kan göra. Jag har en fantastisk bok som heter "Bäst Till Häst" av Susanne Egemar.
Visst kan man lyckas utan att köra mental träning men varför fuska och ta en omväg och riskera att misslyckas än att bygga upp en bra grund både för dig själv och hästen och verkligen sattsa 100% på det du ska göra.


Ojojoj så långt det blev, hoppas någon där ute kan ta vara på det jag skrev. Tänk efter hur ni själva är, vill ni ha kontakt med Susanne eller någon mental coach kan ni höra av er till mig.


Hannetorp Gård AB
Lovade att berätta hur det är där jag bor osv.
Iaf så bor jag på en hästgård som ligger i Blekinge (någon timme ifrån Skåne). Dock ser jag ingen skillnad för allting här nere är Skåne för mig. Ifall har de kring 50-60 hästar på olika ställen, ungefär 30 finns på gården. De andra 30 är 1,2 och 3åringar som står på olika jätte fina och stora lösdriftar och väntar på att få växa och äta upp sig och få vara i flock tills det ska gå 3års och börja bli inriden. Kring 4års ålder flyttas de nog till vanliga stallen. Förstå så många hästar att hålla kolla på och ska ges mat.
En vanlig dag för mig ser ut såhär:
07.00-09.00 fodring av kraftfoder och hö, fyllning av halm, fylla vatten, fixa i stallet osv.
09.00-09.30 frukost
ca 10.00-13.00 fix i stallet, göra i ordning hästar i omgångar för de som ska rida, släppa ut i hagar, släppas ut i skritt maskinen, städa, sopa, osv.
13.00-14.00 LUNCH
14.00- ca 19.00 Fortsätta göra i ordning hästar som ska ridas, hjälpa till i ridhuset/ kolla på hoppträningar/ löshoppningar, ta in hästar från hagar, tas in från skritt maskinen, fylla hö, ge kraftfoder, ge vatten med vattenslangen, se till så att allting är färdigt och gå en vadring runt gården och se så allting står rätt till. osv.

-Efter jobbet-
19.00-21.00 Midda, Plugga, Träna Idrotts läxan.
22.00 SOVA
Video från gården är påväg! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar