söndag 20 december 2009

Drömmen om ett ridhus!!

Dudde i ridhuset, han var enormt duktig! :)
Courtney innan vi for till ridhuset, bara så ni vet så kollar hon in dudde..!!
Linna rider mazing och är koncetrerad, det kan ja lova!!! :)

Idag for jag och pernilla och red i ridhuset och innan det så red jag Ulla och Linna red mazing på överboda ridbanan annars har vi gjort fint i stallet osv ätit mat och bara mysigt framför tv och kollat på ridsport! :)
Jag börjar berätta om när jag och Linna for ut och red! :) Det gick otroligt mycket bättre än förra gången vi red.
Förra söndagen red vi och gjorde skänkel övningen, nu gjorde vi också skänkelövningen men övning 2 och 3(länga och ta ihop hästen) gick så perfekt förra gången men inte 1:an(flytta runt i en ring). Så vi koncetrerade oss på den nu. Mazing tyckte det var väldigt jobbigt i början förra söndagen och lättade uppåt några gånger för de blev så jobbigt när vi kom åt henne och vi jobbade rätt.
Idag när vi körde det gick det MYCKET MYCKET bättre, dels var Linna lugn och inte tog allt på en gång! Mazing tyckte inte det var lika jobbigt hellre, protesterade ingenting. Hon bara flyttade, ibland lite för mycket och ibland lite förlite och ibland helt perfekt. Så nu har jag lärt Linna att skänkel är bland det viktigaste när man rider! Känns bra att vi fick ut någonting av övningarna också. Överboda banan är helt perfekt just nu, det är ungefär nästan 80cm BARA snö!!!! :)
Helt underbart!
- - - - - - - -
Ridhuset var helt underbar, gud så härligt att kunna göra exakt det man känner för. Utan att halka eller behöva oroa sig över att hästen kanske tappar någon sko ite där man inte hittar den??? jaja, iaf är min högsta dröm just nu att ha ett ridhus på tomten. Tänk känslan av att bara kunna rida där när det inte går utomhus.. Jag skulle faktiskt inte rida i det varje dag för då håller ej hästarna. Dom behöver få komma ut iaf 3ggr i veckan! Men iaf!!! :) Drömmen är stoooooooor!
Planen för idag var att jag bara skull rulla på en volt och hoppa hindret någora gånger åt varje håll. Det jag vill försöka förbättra med Dudde är dels han HALS. Han dra in den och har väldigt högt huvud, det vill jag absolut jobba på och sedan att han kan samla sig mycket mycket mycket mer i galoppen än vad han kan nu och 1 sak till. Han språng, att han hoppar av normalt och landar normlat efteråt... Just nu hoppar han antingen jätte långt ifrån och hamnar nära bakom eller också hoppar han av nära och landra 2m efter hindret. Fast faktiskt så är det ändå skillnad för 2år sedan när jag hade honom. Nu kan han byten vilket gör det mycket lättare, han kan samla sig mer än vad han gjorde förut och han är inte alls lika osäker!
Men visst är det jobb kvar men jag är bredd att jobba för det!!!! :) Allt för Dudde såklart.
Det gick bra för Pernilla och Courtney oxå, Corran var faktiskt jätte lugn, och pernilla satt kvar! jippieee! kramkramJW
Film från både Linna&Mazing & ridhuset idag då jag små hoppade Dudde lite, hoppade 60-70 ej högre.

2 kommentarer:

  1. Vad duktig Dudde blivit! Vad satsar du på med honom? :)

    SvaraRadera
  2. Äru klar me filmen?? Lägg ut!!!!! ahaha =)

    SvaraRadera