söndag 27 januari 2013

Det här med ridning är SÅÅÅÅÅÅÅ kul!

Hej, jag och mammas sambo for och handlade mys fika på statiol och såg sedan världscupen i hoppning med Rolf-Göran Bengtsson mm. Fick även besök av Erik W, Mattson och Elin en stund trevligt var det! 

Nu ligger jag utan smink och ny duschad i sängen. SKÖNT. Det här är ett äkta kvällsinlägg, när jag lyssnar på musik och tänker igenom 1000 saker samtidigt. Har mycket att skriva om och vet inte vart jag ska börja. Men gör det ändå..


Det som gjorde mig gladast idag var att jag nyss fick ett otroligt intressant samtal utav en person.. Ett samtal som jag drömt om och längtat efter sååå länge. MYCKET intressant om en tävlingshäst och tävlingssäsongen. Olalala!!! Vem vet ni kanske får veta eller se snart? När saker och ting blir klara.

Cupido gick verkligen över min förväntan idag. Den bästa ridturen jag har haft med honom sedan har kom hit. Red efter en lång raksträcka i berg, en tur på 50min.  Cupido var pigg och framåt och lyssnade helt otroligt bra. Han har blivit bättre i bakdelen med att slappna av och vila på stegen och går då bättre att rida honom korrekt mellan hand och skänkel, vilket gör att takten faller på plats, vilket i sin tur gör så att formen kommer. Vilket gör att han går helt perfekt och det är då möjligt att göra vilken övning som helst. Otroligt vilken häst, vilken kapacitet. Mitt mål med honom är långsiktigt. Att få honom bra musklad, en bra kondition och framför allt lära känna honom mer och bättre. Jag är kanon nöjd över både ryttare och hästs insats idag, kunde inte gått bättre.

Nexus fick en uteritt på 30min med lite lång galoppering för rytm och takt, och även sidförande saker + att det blev en hel del intervaller. Fick upp flåset mycket bra. Han har blivit väldigt stark i sina bakben och i sin kroppsliga balans. Byter inte lika ofta galopp bak och blir bättre på att gå på rakt spår än förut. Hoppade sedan en bana på 10 hinder som jag byggt upp i ridhuset, 90cm sedan 1m. Gick så jädra bra. Jag är verkligen back on track och det bästa av allt är att nu går det även att anmäla sig till Umeå  ryttarförenings hopptävling i Februari. Wiiiiie!!

Tornado blev löshoppad och tömkörd. Har känt mig rätt osäker på hur Tornado ska klara löshoppningen och hur man verkligen ska få hästen rutinerad på att löshoppas och vad man själv egentligen ska göra. Läst och hört med Määttä mycket som jag ser upp till och fått mycket hjälp där och efter idag är jag inte ett dugg rädd eller osäker. Gick också efter Filippa Lindgrens (i skåne) råd, gjorde upp samma löshoppnings bana med samma avstånd. Gick väldigt bra, rullade på några varv och sista gången hoppade han riktigt fint och dessutom korrigerade själv och bjudningen var det inget fel på. Löshoppade upp till 90cm.
Nu är det planerat att löshoppa Tornado varje helg till 3 års testet. Jag är inte ett dugg orolig längre, det här kommer bli super bra. :)

Nu får det räcka med text, sängen väntar på mig nu och imorgon väntar körskolan. KramkramJW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar